Smolensk rapport retter skarp kritik af VIP-flyvninger

tupolev-tu-154-crash-in-smolensk_1

Vraget af præsidentens fly, da det var styrtet ned i Smolensk den 10. april 2010 i tæt tåge. Den polske præsident, hans hustru og 94 andre omkom ved ulykken. Arkivfoto.

LÆS  DOM: Kaczynski skal undskylde Smolensk-udtalelse

WARSZAWA: Den officielle polske undersøgelseskommission, der er nedsat til at afdække omstændighederne ved flyulykken den 10. april 2010, kommer med ny kritik af det officielle Polen.

LÆS  Rapport om Smolensk: To eksplosioner i dødsfly

En ny officiel rapport fra den polske undersøgelseskommission til Smolensk-katastrofen, kommer med en sønderlemmende kritik af den polske stats håndtering af VIP-flyvninger i perioden fra 2005 – 2010, skriver det polske nyhedsbureau PAP.

Aldrig være lettet

I rapporten hedder det bl.a., at præsidentens flyvning til Smolensk 10. april, aldrig skulle have været gennemført. Dels på grund af vejret, som i sig selv var nok til en aflysning, men alene den omstændighed, at Smolensk lufthavnen ikke havde de fornødne sikkerhedsinstallationer, der er krævet i forbindelse med VIP-flyvninger.

Uorden i PiS-perioden

”Mellem 2005 og 2010 blev flyvninger af polske og andre VIP-personer i Polen, tilrettelagt på en sådan måde, at de ikke gav et passende niveau af sikkerhed”.

Alle har skylden

Ifølge NIK-rapporten begik både statsministeren, præsidenten, Udenrigsministeriet, flyvevåbnets ledelse og regeringens sikkerhedsbureau og BOR i hele perioden. Fejl som blev fatale, da præsidentens fly styrtede ned ved Smolensk den 10. april 2010, hvor 96 polakker omkom.

Ikke godkendt

Med hensyn til Smolensk katastrofen, NIK fremhæver i rapporten, at ”i henhold til det polske retssystem”, så havde præsidentens TU-154 “ikke lov til at gennemføre en flyvning med en landing i Smolensk for formål”. Den russiske militære lufthavn i Smolensk er ikke på listen over lufthavne der er godkendt til landinger med nationale VIP’s.

LÆS  Kritik af Kaczynski for at trodse corona-advarsler

Ny organisation

NIK anbefaler, at der laves en ny organisation, hvor ”det fulde ansvar for flyvningerne placeres på et sted, så tragedien den 10. april 2010 ikke gentages.

Smolensk-lykken har allerede været årsag til en række fyringer, indenfor det polske luftvåben.

LÆS  Kaczynski kan straffes for sin kommunist-fortid