ODER-FLODEN: En historisk tysk-polsk jernbanebro over floden Oder mellem de to lande er genåbnet for fodgængere og cykler.
En gammel og historisk tysk-polsk jernbanebro over floden Oder mellem Tyskland og Polen, er blevet restaureret og genåbnet. Den blev åbnet i weekenden efter at have været forsinket på grund af corona-pandemien. Ikke længere som jernbanebro, men som bro for cyklister og fodgængere. Med forbindelsen kan man køre fra Vestpommern og direkte til Berlin på cykelstier. Der er 60 kilometer fra broen og til den tyske hovedstad fra den polske by Siekierki.
På begge sider af floden, anser man den ”nye bro” som et symbol på forsoning mellem de to lande, og som et forsøg på at tiltrække flere turister.
Tysk-polsk, men først tysk
Broen blev bygget i 1892, og den var oprindeligt 785 meter lang. Oderbrücke Bienenwerder-broen var den længste over Oder-floden. I januar 1945 blev jernbanebroen, som dengang var på tysk område, sprængt af nazisterne under tilbagetrækningen. I 1950’erne blev broen repareret og brug til militære formål, men ikke længere til jernbanetrafik. I 1999 blev broen ikke længere anvendt, og den forfaldt langsomt.
Men i 2018 underskrev de polske og tyske regionale myndigheder en aftale, og at reparere broen igen, og indrette den til cykler og fodgængere.
Filmklip fra den nye bro i region Vestpommern.
Tysk-polsk enighed
Ved den officielle åbning sagde regionsformanden i Vestpommern Olgierd Geblewicz:
– Den længste bro på Oder er også et symbol på den lange vej Polen og Tyskland har taget for at opnå gode og venligsindede forbindelser.
– Med broen ændrer vi et område der tidligere var adskilt med pigtråd og barriere, til i dag at være et åbent og sikkert sted i dag, sagde Olgierd Geblewicz.