Smolensk_Tupolev_TU_154
WARSZAWA: Vraget af præsidentens fly, der styrtede ned ved Smolensk i april, bliver sendt til Polen fra Rusland for at blive nærmere undersøgt. Rapporten over ulykken forventes til oktober.

Vraget af præsident Lech Kaczynskis fly, der forulykkede i tæt tåge i Smolensk ved Katyn den 10. april bliver transporteret til Polen, oplyser Andrzej Seremet fra den polske anklagemyndighed.

Det er endnu ikke aftalt, hvornår flytningen finder sted.

– Det er en forudsætning for at lave en grundig ekspertundersøgelse, og jeg er sikker på, at vraget kan fortælle os væsentlige tekniske detaljer, siger Seremet til RMF.

Resultat i oktober

Polens justitsminister Krzysztof Kwiatkowski har meddelte, at der er indgået en aftale mellem Rusland og Polen, der betyder, at man vil forsøge at fremskynde opklaringsarbejdet af årsagen til flystyrtet.

Resultaterne af den offentlige anklagers undersøgelse er først planlagt til at blive offentliggjort i oktober. Med underskifterne håber Polen at opklaringsarbejdet kan finde hurtigere sted, da emnet er kontroversielt og følsomt i Polen, indtil alle omstændigheder og årsagerne til flystyrtet er klarlagt, oplyser PAP.

Besætningen kendte ikke vejret

– Besætningen lettede fra Warszawa uden at kende dagens vejrudsigt og vejret i Severny lufthavnen (Smolensk Nord, red.), hedder det i en rapport fra Interstate Aviation Committee (MAK), der er den russiske efterforskningsenhed.

Rapporten viser også, at vejrforholdene ved Severny lufthavnen den 10. april gjorde det umuligt for præsidentflyet at lande. Og det blev besætningen på Tu-154 også gentagne gange informeret om, både fra det russiske kontroltårn, og fra besætningen på et mindre polsk Yak-40 fly, som landede i samme lufthavn kort før katastrofen.

Vejrudsigten

Vejret i Severny Lufthavnen var få minutter før landingen, 10,41 CET (8:41 dansk tid):

Lukket, vindhastighed: 110-130 grader på 2 m/s, sigtbarhed 300 – 500 meter, tåge, skyer på op til 10 grader, lagdelte, laveste skygrænse 40 – 50 meter, lufttemperatur 1 – 2 grader.

Oplysningerne er indhentet af russiske MAK, der har analyseret data fra TAWS-systemet og FMS computere om bord.

Der var ingen udsigt til at tågen lettede, da der stort set var vindstille i skovområdet.

– Jeg tror ikke, at besætningen kendte til vejrforholdene i Smolensk. De måtte slet ikke lande, med den vejrudsigt, siger Marian Nowotnik, der er tidligere LOT-pilot (Polish Airlines).