Smolensk Kaczynski Katyn
Den 10. april 2010 forulykkede det polske præsidentfly under et hasarderet landingsforsøg i den nedlagte militære lufthavn i Smolensk, Rusland i tæt og tyk tåge. Piloten blev presset til at lande, og det kostede præsidenten og 95 andre polakker livet i dag for elleve år siden. Kaczynski-regering har lovet en ny redegørelse for ulykken, der beviser at der var bomber om bord. Rapporten lader fortsat vente på sig. Arkivfoto.

SMOLENSK: Lørdag morgen er det elleve år siden at præsidenten og 95 andre polakker mistede livet i et vanvittigt landingsforsøg.

LÆS  Kritik af Kaczynski for at trodse corona-advarsler

Den 10. april 2010 klokken 8:56 fløj den polske præsidents fly ind i en trætop under indflyvningen til en nedlagt militær lufthavn i Smolensk i Rusland. Flyet styrtede herefter mod jorden, og samtlige 96 ombordværende blev dræbt på stedet. Deriblandt den daværende polske præsident Lech Kaczynski og hans hustru. Med i følget var også andre højtstående polakker. Også familiemedlemmer til de polakker, der blev henrettet ved nakkeskud af sovjetiske bødler fra den særlige hemmelige politi enhed NKVD (forløberen for KGB) under Katyn-massakren 70 år tidligere.

LÆS OGSÅ: 10 april 2010: Polens præsident død i flystyrt ved Katyn

På vej til Katyn-skovene

Og det var netop en mindehøjtidelighed for Katyn-tragedie, den polske præsident og hans følge skulle deltage i. Præsidenten var upopulær i Moskva, og hos den polske regering, og var ikke inviteret med til den fælles markering af Katyn-tragedien nogle dage forinden. Her deltog blandt andet den daværende polske statsminister Donald Tusk og hans russiske kollega, regeringschefen Vladimir Putin.

De 96 omkomne ved flyulykken i 2010 i Smolensk. Arkivfoto.

LEDER: Et år med Smolensk ulykken

Smolensk-ulykken TV2 News 10. april 2010 - Jens Mørch, polennu.dk

TV2 News den 10. april 2010 om Smolensk-ulykken og præsident Lech Kaczynskis død.

Bror aflyste i sidste øjeblik

Derfor ville Kaczynski brødrene afsted på deres egen tur, og da de valgte at foretage en civil flyvning og ikke en officiel. Flyet ikke underlagt de sædvanlige sikkerhedskrav, som en officiel rejse normalt automatisk vil medføre. Kaczynski-brødrene fravalgte den sikkerhed. Præsidentens bror, Jaroslaw Kaczynski, skulle også have været med på dødsflyet. Han stod opført på passagerlisten, men lige inden afgang tidligt om morgenen meldte han afbud. Vejrudsigterne for turen og for såvel Warszawa som Smolensk lufthavne var meget dårlige. Så dårlige, at piloten blev frarådet at lande i Smolensk på grund af tåge og manglende sigtbarhed. Fra kontroltårnet i Smolensk, og allerede ved afgangen fra Warszawa, blev flyets besætning advaret. De blev bedt om at flyve til den nærliggende Minsk lufthavn i Hviderusland i stedet for. Men det afviste piloten. Efter pres fra de ombordværende.

En årsag mere til at søge en anden lufthavn var, at det var en nedlagte militære lufthavn i Smolensk. De havde ikke havde de nødvendige navigationssystemer til at styre fly sikkert ned i den slags vejr. Det fik kaptajnen på dødsflyet at vide flere gange, men besætningen holdt fast i at de skulle lande i Smolensk. Det blev også forsøgt, men i andet forsøg gik det galt.

Smolensk minde højtidelighed TV2 News 18. april 2010 Jens Mørch

LÆS  Rapport om Smolensk: To eksplosioner i dødsfly
LÆS  Kritik af Kaczynski for at trodse corona-advarsler
TV2 News om Katyns-henrettelsernes betydning for det polsk-russiske forhold.

Alt om ulykken klarlagt

De polske og de russiske efterforskere var enige om forløbet og årsagen til at det gik galt, og tilskriver piloten hele ansvaret for ulykken. I den polske rapport, bliver det russiske kontroltårn dog også kritiseret på grund af sprogvanskeligheder. Allerede den samme dag ulykken skete, sagde formanden for de danske piloter, Mogens Holgaard til BT:

– Det, der er fremme nu, kan kraftigt indicere, at der desværre er tale om en pilotfejl. Piloten blev bedt om at lande i Minsk i Hviderusland, men besluttede at lande i Smolensk alligevel, sagde den daværende pilotformand.

Lige efter ulykken spekulerede polske medier i, om den polske præsident eller hans general Eugeniusz Blasik, der var chef for det polske luftvåben pressede. De var i cockpittet da ulykken skete, og skulle have presset kaptajnen til at lande, trods det dårlige vejr og de russiske advarsler.

Tidligere forsøg

Den afdøde præsident Lech Kaczynskis og hans stab havde tidligere lagt pres på en pilot for at få ham til at gøre noget hasarderet. Det skete i Georgien et par år tidligere. På det tidspunkt fløj russiske raketter rundt i georgisk luftrum. Det ville Kaczynski gerne tjekke ved selvsyn. Dengang afviste piloten at følge ordren, og henviste til hans ansvar og kompetence som flykaptajn. Da alt dette skete i Georgien, var kaptajnen på det forulykkede Smolensk-flyet med som anden pilot. Kaptajnen på flyet i Georgien fik aldrig lov at flyve igen, efter at han havde trodset en Kaczynski-ordre. Det havde kaptajnen på Smolensk-flyet sikkert i tankerne, da han trods forholdene lod sig presse til at forsøge at lande alligevel. Ud fra optagelserne i de sorte bokse fra cockpittet, kan man da også høre piloten bliver presset til at lande, få minutter før flyet styrter i jorden.

LÆS  Kritik af Kaczynski for at trodse corona-advarsler
LÆS  Vindersang i polsk radio ramt af censur og oprør

National Geographic har i deres udsendelsesserie Mayday – om flystyrt – beskrevet i detaljer hvad der skete. Præsidentens fly var helt uden visuel kontakt, men forsøgte alligevel at lande i Smolensk for elleve år siden i dag.

Tusk og Putin i Smolensk

Men trods de klare beviser for hvad der skete, så har den afbudsramte bror, nuværende formand for regeringspartiet Lov og Retfærdighed (PiS) Jaroslaw Kaczynski, beskyldt statsminister Donald Tusk og hans daværende russiske kollega Vladimir Putin for at stå bag. Han mener det var et planlagt attentat mod flyet og præsident Lech Kaczynski. Jaroslaw Kaczynski har hver den 10. i en måned lige siden, gennemført demonstrationer. De havde og har til formål, at få en uvildig internationale undersøgelse til at fastslå en anden årsag til ulykken end det der fremgår af de officielle polske rapporter.

Ekstra Bladet: Flystyrt vækker polsk konspirations teori.

Ny Smolensk undersøgelse i 2015

Da Kaczynskis parti kom til magten i 2015, blev der nedsat en ny Smolensk-kommission, der skulle finde en anden forklaring på ulykken, end de faktiske forhold. Kaczynski påstår fortsat, at der var en bombe om bord, og det ikke var en ulykke, men et attentat. Som en del i det arbejde, blev ofrene genopgravet og obduceret på ny for at finde beviser for sabotage. Også præsidenten og hans kone blev obduceret igen. Hele arbejdet blev gennemført under ledelse af to danske retsmedicinere. Men heller ikke det har givet nye resultater, andet end at den polske regering er blevet dømt til at betale erstatninger til de efterladte, fordi man ikke har respekteret gravfreden trods protester forinden.

Smolensk kommissionens formand lovede for et år siden, at der ville komme en rapport om “nogle få dage”, hvor det vil blive dokumenteret, at der var to eksplosioner i flyet før det forulykkede. Altså et attentat.

antoni_macierewicz_smolensk_rapport_polen_forsvarsminister
Polens tidligere forsvarsminister leder udarbejdelsen af en ny rapport med en ny sandhed om ulykken. Rapporten lader stadig vente på sig, selv om alle ofrene er blevet genopgravet.

Også op til 11 års dagen var rapporten lavet færdig. Men det står klart, at det trods uendelige ressourcer og genobduktion af alle ofrene, så er det ikke lykkedes Kaczynskis stab at bringe beviser for, at ulykken var et attentat. Og det er der en god grund til. Det er heller ikke lykkedes Kaczynski-regeringen at skaffe flyvraget tilbage til Polen. Rusland er i sin gode ret til at holde flyet tilbage, indtil polakkerne har afsluttet undersøgelserne.

LÆS  Polakker vil udsætte valg – det vil Kaczynski ikke
LÆS  Polakker systematisk henrettet da Danmark blev besat

Demonstranter har varslet, at de på 11 års dagen vil blokere for den planlagte Smolensk mindehøjtidelighed, der gennemføres i det centrale Warszawa, hvor der er opført et monument for Smolensk ulykken.

Smolensk mindehøjtidelighed TV2 News 18 april 2010

TV2 News fra Warszawa til mindehøjtidelighed den 18. april 2010.

Sandheden om Smolensk-ulykken er kendt og dokumenteret internationalt allerede. En anden tidligere polsk præsident Lech Walesa er blevet stævnet af Jaroslaw Kaczynski, fordi Walesa har udtalt, at det var Jaroslaw Kaczynski der slog de 96 mennesker ihjel. Han tvang sin bror i flyet til at kræve at de landede med prompt og pagt i Smolensk – tæt på Katyn skovene. Det er ikke kommet til offentlighedens kendskab, hvad der blev talt om, i den sidste samtale mellem Jaroslaw og Lech Kaczynski, der fandt sted mens den ene var på landjorden i Warszawa og den på vej til at styrte i døden i Smolensk.

– Lad os høre båndoptagelsen fra den samtale, så finder vi ud af om jeg har ret, sagde Lech Walesa, da Kaczynski havde indkaldt EU-præsident Donald Tusk til retsmøde om sagen i 2016.

smolensk_17_apr_warszawa_2010
Mindeceremoni en uge efter ulykken – den 17. april 2010.

polennu.dk har fulgt Smolensk-sagen tæt siden 2010, og herunder findes en oversigt over alle omtalerne.

polennu.dk: Mere end 200 artikler om Smolensk-ulykken

Det kom som et chok, da Polens præsident Lech Kaczynski og 95 andre omkom under en flyulykke i Smolensk. Det var den 10. april 2010. – Den største tragedie for Polen siden Anden Verdenskrig, sagde statsminister Donald Tusk. Foto: Jens Mørch, polennu.dk.

Mere om Smolensk og meget andet polsk på dansk? Vi har ikke bygget en stor, stærk og lang betalingsmur omkring polennu.dk. Det er et valg vi har truffet, fordi vi så gerne vil levere uafhængige nyheder om Polen, til så mange danskere som muligt. Hvis du vil støtte os i det arbejde, vil vi være dig meget taknemlig. Du kan blandt andet gøre det ved at donere os et beløb. Tryk på det beløb du vil støtte os med. Ethvert beløb er en stor hjælp. Vælg mellem DKK 100,00 – DKK 200,00 – DKK 500,00 – DKK 1.000,00 – DKK 5.000,00  Når du har trykket på beløbet, bliver du viderestillet til vores betalingssystem, hvor du kan betale med Mobilepay, VISA, MASTER og andre anerkendte og sikre betalingsformer.