Det kom som et chok, da Polens præsident Lech Kaczynski og 95 andre omkom under en flyulykke i Smolensk, den 10. april 2010. – Den største tragedie for Polen siden Anden Verdenskrig, sagde statsminister Donald Tusk dengang. Foto: Jens Mørch, polennu.dk.

WARSZAWA: Langfredag er det ti år siden, at Polens præsident Lech Kaczynski og 95 andre polakker, mistede livet i en ulykke, der burde og kunne være undgået. Den største tragedie siden Anden Verdenskrig, sagde statsminister Donald Tusk dengang.


Den 10. april 2010 klokken 8:56 fløj den polske præsidents fly ind i en trætop under indflyvningen til en nedlagt militær lufthavn i Smolensk i Rusland. Flyet styrtede herefter mod jorden, og samtlige 96 ombordværende blev dræbt på stedet. Deriblandt den daværende polske præsident Lech Kaczynski og hans hustru. Med i følget var også andre højtstående polakker, samt familiemedlemmer til de polakker, der blev henrettet ved nakkeskud af sovjetiske bødler fra den særlige hemmelige politi enhed NKVD (forløberen for KGB) under Katyn-massakren 70 år tidligere.

Polennu.dk: 10 april 2010: Polens præsident død i flystyrt ved Katyn

På vej til Katyn-skovene

Og det var netop en mindehøjtidelighed for Katyn-tragedie, den polske præsident og hans følge skulle deltage i. Præsidenten var upopulær i Moskva, og hos den polske regering, og var ikke inviteret med til den fælles markering af Katyn-tragedien nogle dage forinden, hvor blandt andet den daværende polske statsminister Donald Tusk og hans russiske kollega, regeringschefen Vladimir Putin deltog.

TV2 News den 10. april 2010 om Smolensk-ulykken og præsident Lech Kaczynskis død.

Bror aflyste i sidste øjeblik

Derfor ville Kaczynski brødrene afsted på deres egen tur, og da de valgte at foretage en civil flyvning, og ikke en officiel, var flyet ikke underlagt de sædvanlige sikkerhedskrav, som en officiel rejse normalt automatisk vil medføre. Kaczynski-brødrene fravalgte den sikkerhed. Præsidentens bror, Jaroslaw Kaczynski, skulle også have været med på dødsflyet, og stod opført på passagerlisten, men lige inden afgang tidligt om morgenen meldte han afbud. Vejrudsigterne for turen og for såvel Warszawa som Smolensk lufthavne var meget dårlige. Så dårlige, at piloten blev frarådet at lande i Smolensk på grund af den kraftige tåge og den manglende sigtbarhed. Fra kontroltårnet i Smolensk, og allerede ved afgangen fra Warszawa, blev flyets besætning bedt om at flyve til den nærliggende Minsk lufthavn i Hviderusland i stedet for. Men det afviste piloten efter pres fra de ombordværende. En årsag mere til at søge en anden lufthavn var, at den nedlagte militære lufthavn i Smolensk ikke havde de nødvendige navigationssystemer til at styre fly sikkert ned i den slags vejr. Det fik kaptajnen på dødsflyet at vide flere gange, men besætningen holdt fast i at de skulle lande i Smolensk. Det blev også forsøgt, men i andet forsøg gik det galt.

TV2 News om Katyns-henrettelsernes betydning for det polsk-russiske forhold.

Alt om ulykken klarlagt

De polske og de russiske efterforskere var enige om forløbet og årsagen til at det gik galt, og tilskriver piloten hele ansvaret for ulykken. I den polske rapport, bliver det russiske kontroltårn dog også kritiseret på grund af sprogvanskeligheder. Allerede den samme dag ulykken skete, sagde formanden for de danske piloter, Mogens Holgaard til BT:

Det, der er fremme nu, kan kraftigt indicere, at der desværre er tale om en pilotfejl. Piloten blev bedt om at lande i Minsk i Hviderusland, men besluttede at lande i Smolensk alligevel, sagde den daværende pilotformand.

Lige efter ulykken spekulerede polske medier i, om den polske præsident eller hans general Eugeniusz Blasik, der var chef for det polske luftvåben, og som var i cockpittet da ulykken skete, skulle have presset kaptajnen til at lande, trods det dårlige vejr og de russiske advarsler.

Tidligere forsøg

Den afdøde præsident Lech Kaczynskis og hans stab havde tidligere lagt pres på en pilot for at få ham til at gøre noget hasarderet. Det skete i Georgien et par år tidligere, og på et tidspunkt hvor russiske raketter fløj rundt i georgisk luftrum. Det ville Kaczynski gerne tjekke ved selvsyn. Dengang afviste piloten at følge ordren, og henviste til hans ansvar og kompetence som flykaptajn. Da alt dette skete i Georgien, var kaptajnen på det forulykkede Smolensk-flyet med som anden pilot. Kaptajnen på flyet i Georgien fik aldrig lov at flyve igen, efter at han havde trodset en Kaczynski-ordre. Det havde kaptajnen på Smolensk-flyet sikkert i tankerne, da han trods forholdene lod sig presse til at forsøge at lande alligevel. Ud fra optagelserne i de sorte bokse fra cockpittet, kan man da også høre piloten bliver presset til at lande, få minutter før flyet styrter i jorden.

National Geographic har i deres udsendelsesserie Mayday – om flystyrt – beskrevet i detaljer hvad der skete, da præsidentens fly helt uden visuel kontakt forsøgte at lande i Smolensk for ti år siden Langfredag.

Tusk og Putin

Men trods de klare beviser for hvad der skete, så har den afbudsramte bror, nuværende formand for regeringspartiet Lov og Retfærdighed (PiS) Jaroslaw Kaczynski, beskyldt statsminister Donald Tusk og hans daværende russiske kollega Vladimir Putin for at stå bag et planlagt attentat mod flyet og præsident Lech Kaczynski. Jaroslaw Kaczynski har hver den 10. i en måned lige siden, gennemført demonstrationer for at få en uvildig internationale undersøgelse til at fastslå en anden årsag til ulykken end det der fremgår af de officielle rapporter.

Ekstra Bladet: Flystyrt vækker polsk konspirations teori.

Ny Smolensk undersøgelse i 2015

Da Kaczynskis parti kom til magten i 2015, blev der nedsat en ny Smolensk-kommission, der skulle finde en anden forklaring på ulykken, end de faktiske forhold. Kaczynski påstår fortsat, at der var en bombe om bord, og det ikke var en ulykke, men et attentat. Som en del i det arbejde, blev ofrene genopgravet og obduceret på ny for at finde beviser for sabotage. Også præsidenten og hans kone blev obduceret igen. Hele arbejdet blev gennemført under ledelse af to danske retsmedicinere. Men heller ikke det har givet nye resultater, andet end at den polske regering er blevet dømt til at betale erstatninger til de efterladte, fordi man ikke har respekteret gravfreden trods protester forinden.

Smolensk kommissionens formand har her i begyndelsen af april (2020) lovet, at der kommer en rapport om “nogle få dage”, hvori det bliver dokumenteret, at der var to eksplosioner i flyet før det forulykkede. Altså et attentat.

 

TV2 News fra Warszawa til mindehøjtidelighed den 18. april 2010.

Sandheden om Smolensk-ulykken er kendt og dokumenteret internationalt allerede, og en anden tidligere polsk præsident Lech Walesa er blevet stævnet af Jaroslaw Kaczynski, fordi Walesa har udtalt, at det var Jaroslaw Kaczynski der slog de 96 mennesker ihjel, da han tvang sin bror i flyet til at kræve at de landede med prompt og pagt i Smolensk – tæt på Katyn skovene. Det er ikke kommet til offentlighedens kendskab, hvad der blev talt om, i den sidste samtale mellem Jaroslaw og Lech Kaczynski, der fandt sted mens den ene var på landjorden i Warszawa og den på vej til at styrte i døden i Smolensk.

– Lad os høre båndoptagelsen fra den samtale, så finder vi ud af om jeg har ret, sagde Lech Walesa, da Kaczynski havde indkaldt EU-præsident Donald Tusk til retsmøde om sagen i 2016.

polennu.dk har fulgt Smolensk-sagen tæt siden 2010, og herunder findes en oversigt over alle omtalerne.

polennu.dk: Mere end 200 artikler om Smolensk-ulykken