Gdynia er til både de mindste og største søfolk

Nikolaj var begejstret over den imponerende udsigt fra Hotel Courtyard Gdynia Waterfront og han var svær at få ned fra sin udkigspost. Men det lykkedes dog til sidst med løfter om nye oplevelser. Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

GDYNIA: Den nye by, der gav Polen adgang til havet, kan i dag imponere både de mindste og de største søfolk. Gdynia har Polens største lystbådehavn.


Gdynia ud til Østersøen bliver af nogen kaldt for Polens svar på Cannes. Den påstand besluttede jeg at efterprøve sammen med min søn Nikolaj på 5 år. Vi ville også finde ud af om den maritime by er for både store og små søfolk.

Gdynia – en by af nyere dato

Byen er en del af det polakkerne kalder for Trebyen, der består af de sammensmeltede byer Gdansk, Sopot og Gdynia. Areal og befolkningsmæssigt, er Trebyen på størrelse med Storkøbenhavn.

Jeg kan afsløre allerede nu, at Gdynia er spændende by – også hvis man kun er 5 år gammel. Men tilbage til vores oplevelser og Nikolajs indtryk på turen lidt senere. Først vil jeg fortælle lidt om byens historie, for den er lidt speciel. Faktisk er Gdynia en by af nyere dato.

(Fortsættes under)

Nikolaj lytter med, mens mor fortæller historien om Gdynia. Foto: Justyna Krawczyk.

Det er nemt at være barn og turist i Gdansk

LÆS: Det er nemt at være barn og turist i Gdansk

Efter Første Verdenskrig

Da Første Verdenskrig var slut, og nye streger blev tegnet på Europa-kortet, var havnebyen Gdansk/Danzig en international FN-zone. Tidligere var byen tysk under navnet Danzig, for Polen havde dengang været udslettet fra verdenskortet i 123 år. Resultatet af Første Verdenskrig betød at Polen genopstod som nation.

For at polakkerne i den nye verdensorden kunne få direkte adgang til Østersøen, var det nødvendigt at opbygge en anden by og havn ud til vandet. Det blev Gdynia.

Bygget med dansk samarbejde

Gdynia havn og by blev opbygget med rekordfart, og til næste år er det 100 år siden, at danske entreprenører arbejdede sammen med polakkerne om at opfører havnen i byen. Gdynia er i dag stadig en vigtig maritim by, og den har meget at prale af. I dag kalder man – som tidligere nævnt – Gdynia for Polens Cannes. Ikke alene på grund af den imponerende havnefront men også på grund af stemningen i byen. Og så hører det også med til fortællingen, at Polens største filmfestival også finder sted i Gdynia hvert eneste år. Det er også ved Gdynia at man finder Polens største rockmusikfestival, en festival der bedst kan sammenlignes med Roskilde Festivalen. Men nok om byens historie for nu.

LINK: Turist i Gdynia

Hotellet der giver overblik

Nikolaj og jeg tjekkede ind på Hotel Courtyard Gdynia Waterfront, der ligger ud til havnefronten, som navnet antyder. Et utrolig flot hotel med et meget venligt personale. Og så trækker det heller ikke ned, at man kommer med en dreng som Nikolaj. I Polen er de rigtig gode til at tage sig af gæster i alle aldre.

Imponerede udsigt over Østersøen

Vi fik et værelse på 6. sal, og med udsigt direkte ud over Østersøen. Og udover lystbådehavnen der er Polens største med over 250 skibe. Det er også her der holdes VM kapsejladser i flere bådtyper.

Nikolaj og jeg var begge imponerende over udsigt fra Hotel Courtyard Gdynia Waterfront. Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

Nikolaj var dybt imponeret over havet, de mange både – og udsigten i det skønne vejr. Det var nærmest en umulighed at få ham ned fra vindueskarmen igen, men mine forsøg var halvhjertede, selv om vindueskarmen vist ikke er lavet til det formål Nikolaj havde gang i. Men det var nu dejligt at dele hans begejstring og store nysgerrighed for den overvældende udsigt fra første parket. Noget af det man også kunne få øje på fra hotellet, var to museumsskibe. Dem skulle vi se nærmere på. Men først var det noget andet der trak.

Gdynia Akvarium

For da det endelig lykkedes mig at få Nikolaj væk fra vinduet, var det ved at lokke ham med til at se store fisk. Jeg tænkte han skulle opleve Akvarium Gdynia. Et spændende sted, hvor man kan opleve al verdens dyr fra havet i levende live; piratfisk, hajer og et hav af skildpadder. Akvariet består af 68 bassiner og har 250 forskellige dyrearter fra koralrev, Atlanterhavet, Stillehavet, Amazone regnskoven og Østersøen.

Piratfisk og hajer

Det der fascinerede Nikolaj mest, var piratfiskene. Og pludselig begyndte han at fortælle mig, om piratfisk. Han overrasker mig ustandseligt, indtil jeg fandt ud af det var fra en populær Netflix-serie, han havde sin overraskende viden fra. Jeg troede de store hajer ville imponere ham, men jeg tog fejl. Det var piratfiskene der løb med det meste af opmærksomheden i det store akvarium. Men vi var nu begge, dybt imponeret over besøget.

Det var hæver over enhver tvivl, at det var piratfiskere i Gdynia Akvarium der løb med den største opmærksomhed hos Nikolaj, selv om der var meget andet godt fra havet. Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

 

LINK: Læs mere om Gdynia Akvarium

Vi gik tilbage til havnefronten ved vores hotel Courtyard Waterfront for at se nærmere på dit to museumsskibe. Nikolaj ville ikke ombord, for det skete så meget andet på kajen. Ikke mindst var der vandleg for børn i området, og der kan fortællinger om historiske skibe ikke hamle op. Mens Nikolaj laver sæbebobler og leger med vand sammen med de andre børn, så lad mig fortælle om de to skibe, som må interesse alle større søfolk.

Nikolaj blev fanget af vandleg og leg med sæbebobler udenfor vores hotel Courtyard Waterfront i Gdynia.  Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

Verdens ældste destroyer

Det ene er en destroyer fra Anden Verdenskrig, hvis navn betyder Lyn (XXX ORP Blyskawica), og blev bygget i 1930’erne på Isle of Wight. Det er nu museumsskib i Gdynia og den ældste bevarede destroyer i verden. ”Lyn” var særdeles aktiv under Anden Verdenskrig sejlede 146.000 sømil, skibet og dets besætning har opnået den højeste militære pris for tapperhed.

På Gdynia-kajen ved sejl- og skoleskibet Dar Pomorza, der har hjemsted i Gdynia. Skibet er bygget i 1909, men er stadig i brug. Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

Dar Pomorza

Et andet skib der er langs kajen, er det berømte Dar Pomorza. Det er et polsk bygget skib fra 1909, der er vedligeholdt lige siden. Dar Pomorza er en fast bestanddel af de internationale tallship-races. Næsten 13.400 elever fra Søfartsskolen er uddannet på skibet. I 2018 sejlede skibet verden rundt for at markere 100-året for Polens genopstående som nation. I 2002 besøgte skibet Langelinie i København, i forbindelse med Polens optagelsesforhandlinger i EU.

Nikolaj synes modelskibene i parken var spændende. Og moren fik utrætteligt spørgsmål om skibenes formåen og formål. Foto: Justyna Krawczyk, polennu.dk.

Efter en spændende dag i Gdynia, skulle vi op at nyde udsigten fra hotelværelset, mente moren. Og sådan blev det. Og det krævede ikke de store overtalelsesevner at få Nikolaj med efter en lang dag i Gdynia. Næste dag ventede der også endnu flere oplevelser, men ikke i Gdynia. Vi skulle ud at sejle.

(Fortsættes under)

Nikolaj og mor på vinterferie i Krakow og Zakopane

LINK: Nikolaj og mor på vinterferie i Krakow og Zakopane

Færge fra Sverige i Danmark

Næste morgen skulle vi tilbage til Danmark. Vi skulle sejle med Stena Line fra Gdynia til Karlskrona i Sverige, og derefter hjem via Malmø og Øresundsbroen. Hvis man skal sejle til Polen fra Sverige, er det nemmeste at lade danske POLENGO råde og vejlede. De repræsenterede samtlige rederier der sejler mellem Polen og Sverige, fra Ystad, Trelleborg og Karlskrona – og det har de sort bælte i. Og køber man færgebillet gennem dem fra Ystad, er turen over Øresund-forbindelsen ofte med i prisen. Men det er ikke kun færgerne POLENGO har styr på. De er specialister i alle individuelle og grupperejser til Polen – også med fly, busser og anden transport.

LINK: Færger – POLENGO

Nikolaj var først vågen, jeg kunne godt sove videre, men der var færgeafgang klokken 9.00. Vi kom alligevel op i god tid, fik nydt morgenmaden og kom ombord på færgen til Karlskrona. Da vi sejlede ud af Gdynia, fik vi også oplevet byen fra søsiden. Nikolaj var imponeret af den store færge og udsigten til Gdynia som blev mindre og mindre. Men han var nu alligevel heller ikke mere imponeret af færgen, end at han spurgte mig:

– Mor, hvornår skal vi tilbage og hilse på piratfiskene?

Jeg svarede ikke – men jeg ved godt, at vi kunne have brugt oceaner af tid i den ”nye” havneby. Piratfisk eller ej – jeg vil også gerne tilbage.

LINK: Turistattraktioner i Gdynia

Nikolaj og Justyna Krawczyk, polennu.dk’s særlige udsendte til at tage temperaturen på polsk turisme i børnehøjde. Læs også om deres andre oplevelser i bl.a. Gdansk, Krakow, Sopot og Zakopane.