TVP taber sag mod kritisk professor for tredje gang

TVP Gdansk borgmester
Siden Kaczynski-regeringerne kom til magten i 2015, er den regeringskontrollerede tv-kanal TVP blev politiseret. Tv-station ligger lavest på det polske troværdighedsparameter for medier. Arkivfoto.

WARSZAWA: Den regeringskontrollerede tv-kanal TVP, har for tredje gang tabt en sag mod en professor, der kalder kanalen for et Goebbels medie.

LÆS  Talsmand: EU har accepteret kompromis med Polen

Polens højesteret har afvist en sag fra den regeringskontrollerede tv-kanal TVP. De havde stævnet juraprofessor Wojciech Sadurski, som i et tweet skrev at TVP er et redskab for regeringen, på samme måde som den nazistiske propagandachef Joseph Goebbels var under Anden Verdenskrig.

TVP hetz mod Gdansk borgmester

Sagen er fra januar 2019, hvor den regeringskritiske borgmester i Gdansk, Paweł Adamowicz, blev myrdet. Adamowicz blev ofte kritiseret i tv-stationens nyhedsudsendelserne, som et værktøj til at fremme regeringens synspunkter og angribe oppositionen. Tre dage efter mordet tweetede Wojciech Sadurski – juraprofessor i Sydney og Warszawa, at det var et regeringsmedie der havde kørt hetz mod borgmesteren. Professoren opfordrede alle demokrater og oppositionspolitikere til at boykotte disse “Goebbels medier”.

Selvom Sadurski ikke nævnte TVP ved navn, anklagede stationen ham alligevel for kriminel bagvaskelse. Det kan straffes med fængsel i op til et år.

(Artiklen fortsættes under)

Public service tv fortsætter hetz mod Gdansk borgmester

Frikendt tre gange

I marts sidste år blev Sadurski frikendt i retten, hvor dommeren fandt, at hans bemærkninger faldt inden for grænserne for ytringsfriheden. TVP appellerede afgørelsen, men den blev stadfæstet af en ny domstol i september 2021. Tv-stationen besluttede herefter at indbringe sagen for Højesteret. Men tirsdag meddelte Højesteret, at også her blev sagen afvist. Dermed er sagen lukket, og de polske licensbetaler, må betale for den snart fire år gamle sag.

LÆS  Tre ud af fire polakker utilfredse med retsreformer

EKSTERNT LINK: TVP

Fem gange daglig kritik

TVP havde alene i 2018 ikke mindre end 1.773 negative indslag om Pawel Adamowicz. Det vil sige fem gange om dagen. Derfor mener domstolen, at trods den barske sammenligning, så kan beskyldning retfærdiggøres, og er indenfor rammerne af ytringsfriheden.

LÆS  Polens regering skylder over 160 millioner euro til EU

Under valgkampagnerne i 2019 og 2020 konkluderede organisationen for sikkerhed og samarbejde, OSCE, at tv-stationen havde fungeret som talerør for regeringspartiet, at tv-kanalen manglede upartiskhed til fordel for regeringen.

Siden 2015, da Kaczynski-regeringen kom til magten, er troværdigheden til TVP-kanalerne blandt polakkerne faldet til det laveste niveau nogensinde, viser en analyse fra CBOS.

 

Gdansk mindes myrdet borgmester på 3-årsdagen