87 procent af de polske hoteller står udenfor kædesamarbejde, og der er mange spændende hoteller med individuel charme og karakter. På billedet er det Hotel Gdansk, Gdansk – hvor ikke to værelse er ens, og hvor man i restauranten kan nyde øl fra hotellets eget bryggeri, der to år i træk er kåret som Polens bedste mikrobryggeri. Foto: Iben Molgaard Madsen.
GDANSK: Trods international krise, havde de polske hoteller vækst sidste år.
De polske hoteller kunne samlet set i 2011, præstere en fremgang på 7,6 procent i forhold til året før. Det er mere end 4 procent over gennemsnittet i EU.
Det viser det seneste opgørelse fra EU statistisk kontor Eurostat. Stigningen i de 27 EU lande, var i gennemsnit på 3,6 procent.
For lave priser
I december sidste år, var den gennemsnitlige værelsespris på polske hoteller 65,6 euro, mens den i Tjekkiet og Slovakiet var over 71 euro, i Østrig og Tyskland 92 euro og i Italien koster et værelse i gennemsnit 126 euro.
– Priserne i Polen er for lave, siger Tadeusz Golebiewski, der er ejer af Hotel Golebiewski i Warszawa i en kommentar til fremgangen.
Ikke kæder
87 procent af hotellerne i Polen er privatejet, og står udenfor de store kæder.