Polakkerne bruger penge på mad som aldrig før

    polsk_super_gastronom_polen_mad_jacob_lolck

    Madforbruget stiger i Polen, og det gør Michelin-anderkendelserne også. Eksperter mener, at priserne snart følger med. Foto: Jakob Lolck.


    WARSZAWA: Polakkerne bruger penge på mad som aldrig før, og det kulinariske køkken sikrer Polen positive anmeldelser i Michelin Guiden.


    Det polske køkken vokser ud over landets egne grænser og skaber et verdensomspændende, positivt renomme. I 2015 kom hele 45 restauranter på Michelin Guiden over besøgsværdige spisesteder. 21 i Krakow og 24 i Warszawa. Det lader til at den kulinariske tidsalder for alvor er begyndt, og mange polakkere hopper med på vognen og bruger flere og flere penge på mad.

    Madforbruget stiger

    En ny rapport, foretaget af Central Statistical Office (GUS), viser nemlig, at en gennemsnitlig polak bruger lige knap en fjerdedel af sin indkomst på mad og ikke-alkoholiske drikke.
    Ud af den samlede indkomst bruges der 4,2 procent på restaurant- og hotelbesøg, og 2,5 % procent på alkohol. For at sætte polakkernes voksende madglæde og nyrige adfærdsmønstre i perspektiv, så bruges der stadig mindst på uddannelse, hvor der kun bruges 1 procent.

    På tredjepladsen ud af 56 lande

    Polen er fortsat et af de billigste lande i Europa at besøge, hvis man ønsker et overkommeligt restaurantbesøg eller supermarkedstur. Polen overgås kun af Ukraine og Rumænien på listen over de billigste 56 lande i Europa. GUS, som også måler fødevareinflationen, konkluderer, at inflationen er steget med 0,8 % fra marts i 2015 til marts 2016.