terminal2
GDANSK: Hvis Polen bruger landets egne havne i stedet for havne i Benelux eller Tyskland, er der milliarder at tjene for staten.

Polske forbrugere vil få lavere priser og staten kan tjene milliarder af zloty i ekstra importafgifter, hvis en større del af containertrafikken går gennem polske havne.

– I løbet af det sidste årti har Hamborg og Rotterdam draget fordel af Polens hurtige økonomiske vækst ved at udvikle sig til landets vigtigste adgangsveje for containertrafik, siger Boris Wenzel, der er CEO for containerterminalen DCT i Gdansk.

Et knudepunkt

Tiden er efter hans mening inde til at mindske afhængigheden af udenlandske havne.

I stedet bør Polen satse på at udvikle DCT yderligere og gøre den til det vigtigste knudepunkt for containertrafikken mellem Polen og Fjernøsten.

Polen største containerhavn

Siden terminalen åbnede for tre år siden er DCT vokset til at blive den største containerhavn i Polen.

Boris Wenzel tror på, at den med tiden kan blive den vigtigste adgangsvej for containertrafik til Central- og Østeuropa, men også lande som Ukraine og Rusland.