polsk_rejsebranche
WARSZAWA: En en række konkurser ramte sidste sommer rejsebureauer i Polen. Den polske rigsrevision har undersøgt branchens problemer.

Flere tusind polske turister oplevede i sommeren 2011, at det rejsebureau, der havde solgt dem en rejse, gik konkurs.

Mange af turisterne strandede i udlandet og måtte gennem nogle nervepirrende dage, før det lykkedes dem at komme hjem.

Et hul i loven

Ved en høring for nylig i Warszawa satte den polske rigsrevision, NIK, fokus på rejsebranchen.

NIK har undersøgt den polske lovgivning, og det viser sig, at reglerne har et hul. Loven siger, at går et rejsebureau konkurs, har kunderne ret til at få deres penge tilbage.

– Problemet er bare, at idag er der ingen, der rigtigt ved, hvem der skal betale deres tabte penge tilbage, sagde Grzegorz Buczynski, der har stået i spidsen for NIKs undersøgelse af rejsebranchen.

Regionsborgmester blev rejsearrangør

Systemet bør også ændres på andre punkter, fremgik det af høringen.

Ansvaret for at hente strandede polakker hjem fra udlandet efter en konkurs, ligger i dag i de polske regioner.

Izabela Stelmanska, der arbejder for regionsborgmesteren (marshalen) i regionen Mazowieckie, fortalte, hvordan sommerens konkurser blev oplevet på mashalens kontor:

– Fra den ene dag til den anden skulle marshalen optræde som rejsearrangør, hvad han ikke er. Han måtte kæmpe for at skaffe tilstrækkeligt med flysæder, og at det lykkedes – midt i højsæsonen, var på at være et mirakel. Ovenikøbet måtte han finansiere det meste ud af sit eget budget.

Hvem skal hjælpe?

Izabela Stelmanska fortalte, at Det regionale Revisionskontor efterfølgende stillede spørgsmål til, om det nu også var lovligt at bruge regionens penge til det formål.

– Jeg tænker bare på, hvem der ville have hjulpet de mennesker, hvis marshalen havde ventet med at gøre noget, sagde Izabela Stelmanska.