Succes og fremskridt for dansk-polsk samhandel

    Jacek Wojcikowski har siden august 2009 været leder af ambassaden for handel og investeringer.’Handels-ambassaden’ har sig eget domicil, der er adskilt fra den ‘rigtige’ ambassade og konsulatafdelingen. De tre ‘ambassader’ har alle domicil i Hellerup nord for København. Arkivfoto.


    HELLERUP: Polens ‘handels-ambassadør’ Jacek Wojcikowski har kun været i Danmark i ni måneder. I Irland skabte han flotte resultater til Polen, nu gør han det igen.


    Der er gang i danske investeringer i Polen. Interessen er særlig stor indenfor det ‘grønne’ område.

    Alt udsolgt

    Et seminar om investeringer i rene teknologier, vedvarende energi og affaldshåndtering m.v. (Clean-Tech) som den polske handelsambassade i København og firmaet Interfocus gennemfører på tirsdag, er overtegnet. (Se arrangement i polennu.dk kalenderen)

    – Der kan ikke være flere deltagere i lokalet, og vi har flere på ventelisten, siger lederen af afdelingen for handel og investeringer ved den polske ambassade i København, Jacek Wojcikowski.

    Seminaret finder sted på Rådhuset i Århus, og byens borgmester Nicolai Wammen byder velkommen.

    Mange miljø muligheder

    Jacek Wojcikowski ser den store interesse som tegn på, at danske virksomheder for alvor har fået øje på et af de områder, hvor der i de kommende vil være i vækst i Polen.

    – Ud over vedvarende energi vil sektorer indenfor håndtering af affald, miljø og energi generelt, også være attraktive at investere i for danske virksomheder.

    – Det er områder, hvor I (danskere, red.) har stor erfaring, siger han.

    Dygtige ingeniører

    Jacek Wojcikowski nævner desuden bioteknologi, fødevarer, landbrug og financiel service som andre brancher, som kan være interessante for danske investorer.

    – Dertil kommer alle former for virksomhed, hvor ingeniørmæssig kunnen er en væsentlig faktor. Polen har en lang tradition inden for ingeniørområdet og gode uddannelser på området.

    Danske virksomheder vælger derfor Polen, når de har en produktion, hvor der er behov for ingeniører, siger Jacek Wojcikowski.

    Lavere løn og større marked

    Mange udenlandske firmaer vælger Polen, fordi det er muligt at ansætte eksempelvis ingeniører til en betragteligt lavere løn end i hjemlandet.

    Ønsket om at være på det store polske marked med 40 millioner indbyggere spiller også ind. Endelig bruger mange mange udenlandske virksomheder Polen som udgangspunkt for eksport til andre lande, herunder ‘hjemlandet’ selv.

    Dansk eksport til Danmark

    Polen eksporterede i 2009 for 1,8 milliarder euro til Danmark, som omvendt sendte varer og tjenesteydelser til en værdi af 1,4 milliarder euro den modsatte vej.

    Jacek Wojcikowski har gennemgået listen over de 30 virksomheder med adresse i Polen, der sidste år eksporterede mest til Danmark.

    Listen indeholdt et overraskende antal firmaer med danske navne som: Broen Gruppen A/S, Hjort Knudsen A/S, Rationel Vinduer, Sanita, Danfoss og Sokolow (delvis Danish Crown) står for eksempel på listen.

    Danskere tør tage chancer

    Mange danske virksomheder har slået sig ned langs Østersø-kysten eller i Polens nordvestlige hjørne

    – Et af de seneste eksempler er Coloplast, der åbner et servicecenter i Szczecin, som de valgte mellem 40 andre mulige placeringer, fortæller Jacek Wojcikowski.

    Han understreger dog, at danske virksomheder ikke er bange for at vælge nogle lidt mere fjerntliggende lokaliteter.

    – Generelt er danskerne ikke bange for at tage chancer. Nogle gange overrasker de mig virkelig med de placeringer, de vælger.

    Få polske firma i Danmark

    Mens danske virksomheder har og fortsat vil investere i Polen, er der ikke mange eksempler på trafik den anden vej.

    – Der er to spektakulære eksempler. Det ene er, at det polske firma Amica overtog Gram i Vojens. Det andet er energiselskabet PGNiG, som har fået licens til at søge gas og olie i Sydjylland.

    Jacek Wojcikowski forventer heller ikke nogen voldsom lyst fra polske investorer i at vælge Danmark i fremtiden

    – Der er to hovedårsager til, at vi ikke ser flere polske investeringer i Danmark.

    – På grund af lønnen giver det mere mening for danske virksomheder at producere i Polen end omvendt. Den anden grund er Danmarks størrelse.

    – Fem millioner mennesker er ikke et stort marked.

    Svært at sælge til Danmark

    Jacek Wojcikowski tilføjer, at det desuden er meget svært at komme ind på det danske marked med nye varer, eksempelvis i fødevaresektoren.

    Polakker vil have større udvalg

    – I polske supermarkeder er der et stort udvalg inden for næsten alle kategorier. Vi husker knapheden og vil derfor have mange valgmuligheder.
    – I Danmark har man måske en lille hylde med f.eks. sennep. I et polsk supermarked er der en hel reol.

    – Vi vil have mulighed for at spise fransk sennep den ene dag og engelsk den næste.

    Erfaring fra Irland

    Jacek Wojcikowski begyndte som chef på den polske ambassades afdeling for handel og investering i august sidste år.

    Efter sin universitetsuddannelse arbejdede han som chef for informationsafdelingen i Glogow kommune, der ligger i Nedre Slesien.

    Irsk erfaring

    Fra 2001 til 2006 var han handelsattaché ved den polske ambassade i Dublin, Irland.

    – I de fem år, jeg var i Irland, rådgav jeg 3.500 polske eksportører til Irland og 2.500 irske eksportører og investorer i Polen.

    Tredobling af eksport

    I løbet den periode blev den polske eksport til Irland tredoblet, fortæller Jacek Wojcikowski.

    Fra 2006 til 2007 arbejdede han i et privat irsk konsulentfirma, NKC, hvor han rådgav irske firmaer i, hvordan de skulle investere og drive forretning i Polen. Jobbet indbefattede også rådgivning til polske firmaer, i at virke på det irske marked.

    Tilbage i Polen

    Inden han fik jobbet i København var Jacek Wojcikowski indtil 2009 tilbage i Polen som leder af af Glogow kommunes afdeling for EU financierede projekter.