DR: Der er misforståelser – forsker fastholder kritik

DR serien: Atombomberne over Danmark: En hemmelig angrebsplan – er genstand for kritik fra koldkrigsforskere. DR har svaret på kritikken, men det har ikke gjort indtryk på koldkrigsforsker Steen Andersen fra Rigsarkivet. Foto: Hannelore Dörner/DR.

KØBENHAVN: DR svarer igen på kritikken fra koldkrigsforsker Steen Andersen om serien Atombomberne over Danmark: En hemmelig angrebsplan. Forskeren fastholder kritik.

Danmarks Radio tager nu til genmæle i kritikken over programmet Atombomberne over Danmark. En hemmelig angrebsplan. Redaktør i DR Medier, Anja Hauberg Kaalund, skriver til polennu.dk, at der er tale om misforståelser i den artikel, polennu.dk bragte tidligere på dagen.

Kold Krigs-forsker Steen Andersen, Rigsarkivet, foran den (ifølge en DR-serie) ”hemmelige angrebsplan”, som ikke er en angrebsplan, og som ikke er hemmelig. Man har i mange år kunnet se den på Forsvarsmuseet i Warszawa, ligesom den findes på Langelands Fortets Museum. Forskere tager afstand fra seriens præmis. Privatfoto.

Hemmeligt ‘angrebskort’

DR: I serien om den kolde krig omtales der en polsk plan, som værende hemmelig. I den periode var den i høj grad hemmelig, da stort set ingen polakker og nærmest ingen danskere havde kendskab til den. Vi hævder ikke, at den har været hemmelig siden da, men udelukkende i den mening, at den var hemmelig under den kolde krig. Speaken i introen siger: “Et hemmeligt polsk angrebskort fra den kolde krig”.  Derefter følger, at seriens vært vil undersøge detaljerne i planen nærmere. Og den undersøgelse udfoldes så i serien 6 afsnit, hvorfor der altså ikke er svar på alt i afsnit 1.

Forsker Steen Andersen:  – Det har aldrig været en angrebsplan. En sådan findes ikke i Polen. Hvis der findes en angrebsplan, er den låst inde på et mørkt sted i Kreml. Forskere forsøger at finde ud af om der har været angrebsplaner, ud fra de dokumenter der findes i hemmelige danske og polske arkiver. ”Angrebsplanen” i serien er en pr-plakat.

En plakat

DR: Det er en bærende tese gennem hele serien, at under de rigtige omstændigheder, så dannede denne plan/kort et oplæg til, hvordan det kommunistiske Polen kunne angribe Danmark. At i tilfælde af en krig, så var Danmark Polens fokusområde. Det bakkes op af utallige kilder i serien – både danske og polske eksperter, højtstående danske officerer og polske fodsoldater. Dog tages der hele tiden varsomme forbehold pga. de mange ubekendte faktorer, og da dette jo aldrig fandt sted og dermed ikke kan bevises fuldstændig. Det understreges utallige gange, at planen var en hensigtserklæring med mange ubekendte – især at planen var underlagt en (stadig) hemmelig sovjetisk overordnet plan. Det gælder også den voldsomme brug af atomvåben, som planen rummer. Her er det faktisk noget vi undersøger, hvor realistisk det var, fandtes våbnene virkelig og hvem havde adgang til dem? Igen er svaret – at polakkernes handlemuligheder for var underlagt Sovjet.

Forsker: – Plakaten er ikke en angrebsplan, men en tilfældig poster der skulle viser polsk storhed. Angrebsplaner er ikke så simple, som en gammel museumsgenstand. Den har alle dage været uden reel betydning.

Inviteret men sagde nej, tak

DR: Steen M. Andersen, der fremfører kritikken på polennu.dk, har ikke ønsket at medvirke i DRs serie, trods dialog gennem mange måneder. Begrundelsen er, at de i hans forskergruppe, først er klar til at udtale sig i 2023. Dog har Steen M Andersen for under et år siden udtalt sig om ”planen” til Berlingske Tidende. Kortet er det samme som vi bruger – og oplysningerne i artiklerne er i øvrigt også dem, vi har researchet videre ud fra og i vidt omfang har fået bekræftet i vores egen research. Vi håber, alle har lyst til at se serien, som den udfolder sig – den kan findes på DRTV.

Forsker: – Jeg blev inviteret til at deltage, men sagde pænt nej, tak på grund af præmissen, og fordi DR-folkene mistolkede deres kilder i en uforståelig sensationsjagt. Det samme som jeg siger nu. Ja, jeg er også med i et forskningsprojekt om samme emne, det er ikke nyt, at jeg gør den slags. Og ja, resultaterne af dette arbejde fremlægges først i 2023, men det har ikke noget med denne sag at gøre, andet end jeg naturligvis ikke kan udlevere del-rapporter om det arbejde i respekt for hele forsker-kollegiet i Danmark og Polen. Og ”planen” som DR omtaler, er altså fortsat bare en plakat, selv om jeg har stået foran den, siger Steen Andersen til polennu.dk.

Anden del af serien; Atombomberne over Danmark: En hemmelig angrebsplan, sendes på DR onsdag.

LINK TIL DR-SERIE OM DEN KOLDE KRIG

PS! Vi har ikke bygget en betalingsmur om polennu.dk. Det er et valg vi har truffet, fordi vi så gerne vil levere uafhængige nyheder om vores naboland Polen, til så mange danskere som muligt. Hvis du vil støtte os i det arbejde, vil vi være dig meget taknemlig. Du kan blandt andet gøre det ved at donere os et beløb. Tryk på det beløb du vil støtte os med. Ethvert beløb er en stor hjælp. Vælg mellem DKK 100,00 – DKK 200,00 – DKK 500,00 – DKK 1.000,00 – DKK 5.000,00  Når du har trykket på beløbet, bliver du viderestillet til vores betalingssystem, hvor du kan betale med Mobilepay, MASTER, VISA og andre anerkendte og sikre betalingsformer.