FDM kalder Polens ambassadør uforskammet og tyndhudet

    FDM_redaktør_Motor_Polen_polennu

    FDM bladet Motors ansvarshavende chefredaktør, Bo Christian Koch, kalder Polens ambassadør i Danmark for uforskammet og tyndhudet. Foto: FDM.


    KØBENHAVN: Uforskammet og tyndhudet kalder FDM’s redaktør nu Polens ambassadør i Danmark, efter kritik af FDM’s troværdighed i et tv-klip.


    Sagen om FDM’s tv-klip, der har fremkaldt polske reaktioner, har nået et nyt lavpunkt.

    Uforskammet og tyndhudet

    Overfor Jyllands-Posten beskylder Bo Christian Koch, der er ansvarshavende chefredaktør på FDM’s magasin Motor, nu den polske ambassadør i Danmark, Rafel Wisniewski, for at være både ”uforskammet” og ”tyndhudet”.

    Fremrykket artikel

    Et filmklip fra FDM, der skulle have været en smart teaser for en artikel om tyveri af biler i Danmark, har fået FDM til at udgive artiklen før tid. Artiklen skulle ifølge dateringen, først have været bragt i dag lørdag, men var tilgængelig fredag, formentlig i et forsøg på at underbygge, de udokumenterede påstande, som foromtalen i filmklippet indeholder.

    Film og ikke artikel

    Og det er netop film-klippet, og ikke den efterfølgende artikel, som den polske ambassadør i Polen har betegnet som ”utroværdig”. Men det har FDM’s redaktør tilsyneladende ikke forstået efter reaktionen af bedømme.

    Ikke sensationer

    – Det er uforskammet. Vi viser et billede af virkeligheden. Vi har ikke fordrejet eller forsøgt at lave sensationshysteri ud af det her. Tværtimod så viser vi bare danske bilejere, hvor let det er at stjæle en bil, og hvor ofte bilerne ender på et østeuropæisk marked,” siger FDM-redaktøren til Jyllands-Posten.

    Marked i Poznan

    Filmen viser dog ikke, hvordan man stjæler en bil, men at danske biler havner ophuggede på et brugtbilsmarked i den polske by Poznan, hvor halvdelen af reservedelene ifølge tv-klippet skulle være stjålne.

    Polsk protest

    Den polske ambassade skriver blandt andet:

    ”Kildeangivelserne for indslagets påstande er meget upræcise og svære at forholde sig til. Indslagets påstande, f.eks. om at 50 pct. af varerne på markedet er stjålne, underbygges udelukkende med upræcise kilder som ‘vores polske kontakter’, og ‘vi har en rimelig god formodning om’,”

    Ikke meningen

    I et svar til polennu.dk skriver Motors redaktør, Bo Christian Koch, følgende:

    – Vores artikel er en saglig, velunderbygget og fuldt dokumenteret reportage, baseret på troværdige kilder og kan kun med de allermest unuancerede briller opfattes som en ”anti-polsk kampagne”. Artiklen i Motor indeholder al den dokumentation, man måtte ønske sig, og polennu.dk er velkommen til at linke ind til artiklen, således at jeres læsere selv kan konstatere, at der er tale om lødig journalistik og ikke hetz eller anti-polsk kampagnejournalistik som I postulerer”, skriver FDM redaktøren.

    Danske biler i Polen

    polennu.dk har talt med kilden til FDM’s tv-klip og efterfølgende artikel, Arne Knippel, der er kontorchef og ansvarlig for Østeuropa i forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension. Han står fast på, at mange stjålne danske biler havner i udlandet, men ikke kun i Polen.

    Bare et eksempel

    – Det brugtbilmarked der er med på filmen er kun et af mange, og et sted som jeg tilfældigt viste FDM journalisten på vej til Warszawa i anden forbindelse. Men den slags markeder findes i flere lande og i mange byer. Det er en almen kendt kriminalitet, som vi har oplevet efter Murens Fald, siger Arne Knippel. Det er også erkendt i Polen, og af polsk politi, som vi samarbejder godt med.

    Mest Polen og Litauen

    – Der findes ingen pålidelige opgørelser, så det er svært at sætte tal på tyverierne, og hvor bilerne havner efterfølgende. Vi har fornylig fundet stjålne biler fra Danmark i Tyskland, Italien, Sverige, Tyrkiet, Litauen og Polen. Men vi koncentrerer indsatsen mest i Polen og Litauen, siger Arne Knippel.
    – Forbryderne lever et farligt liv i Polen, da det på grund af den øgede politiindsats og myndighedskontrol med EU-midler, er blevet sværere at forfalske papirer, siger Arne Knippel.

    Indhold men ikke form

    – Jeg vil godt stå inde for oplysningerne i artiklen, men hvordan artiklen promoveres (tv-klippet, red.) har jeg ikke haft noget med at gøre, men jeg har intet ønske om at nedgøre polakker, jeg kan godt lide polakker, siger Arne Knippel.

    Hemmelig kilde

    Det er bl.a. Arne Knippels udtalelser, baseret på hemmelige og anonyme polsk kilder, der får ambassadøren til at betegne filmen som utroværdig. Men Arne Knippel står fast ved sine anonyme kilder overfor polennu.dk, selv om han erkender, at der ikke findes dokumentation for påstanden.

    Ekspert i biltyveri?

    polennu.dk spurgte også Arne Knippel, hvor mange biler der bliver stjålet i Danmark om året?

    – Jeg ved det ikke præcist, men mellem 7 og 9.000 biler.

    Færre biltyverier i Danmark

    Ifølge Kriminalpræventiv Råd blev der i 2002 stjålet 27.677 biler i Danmark, og det tal er faldet til lidt over 17.000 frem til 2010.

    826 eftersøgt i øst

    I 2009 toppede listen over biler der blev efterlyst af det såkaldte ”østkontor” i Forsikring og Pension med 826 biler, fremgår det af FDM’s artikel. I 2011 var tallet 579. Hvert år skaffer østkontoret mellem 90 og 120 person- og varebiler hjem til Danmark, og mellem 40 og 60 lastbiler – ikke alene fra Polen, men fra hele verden.

    Ingen stigning efter Schengen

    Polens indtræden i Schengen har, ifølge Det Kriminalpræventive Råd, ikke betydet stigning i antallet af biltyverier i Danmark.

    FDM er tavs

    Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra FDM om filmklippet og om de nedsættende udtalelser til Jyllands-Posten om den polske ambassadør i Danmark.

    Ingen kommentar

    polennu.dk har forsøgt på FDM’s 24 timers pressetelefon og via mailen til presseafdelingen, som vi har modtaget kritik af FDM for ikke, at have benyttet os af, forud for artiklen vi bragte fredag.

    LÆS ARTIKLEN
    Eksternt link: FDM Motor – Her ender din stjålne bil