De polske internetbruger topper i undersøgelsen over brugere der mest blokere for at modtage reklamer når de ser nyheder. Foto: Maja Giannoccaro, polennu.dk.
WARSZAWA: Over halvdelen af polakkerne får deres daglige nyheder gennem sociale netværk som Facebook, viser en ny analyse fra Reuter.
Sociale medier er en vigtigst kilde til daglige nyheder for 58 procent af de polske internet-brugere. Det fremgår af Reuters Institute Digital News Report 2016. De 13 procent af dem, får udelukkende de daglige nyheder gennem sociale medier.
Facebook størst
Facebook er det mest populære sociale netværk i Polen over halvdelen af polakkerne er med. 54 procent af polakkerne under 35 år bruger dagligt Facebook til nyheder.
Youtube nummer 2
YouTube er på andenpladsen, når det gælder nyheder på de sociale medier. Hver tredje polak bruger Youtube, mens 35 procent af polakkerne under 35 år bruger mediet til daglige nyheder.
Twitter og Google
9 procent af polakkerne bruger også Google og Twitter, men kun 6 procent af polakkerne under 35 år bruger Twitter til af finde nyheder, og kun 4 procent bruger Google til nyhedssøgning.
20 procent betaler
En ud af fem polske internet-brugere har betalt for nyheder på internettet, men i de fleste tilfælde er der tale om engangs oplevelser mere end faste abonnementer, viser analysen.
Reklamer nej, tak
Polakkerne blokere for banner reklamer. Polen er det land ud af undersøgelsens 26 lande, hvor flest brugere blokerer for reklame på internettet. 38 procent af polakkerne har blokeret for reklamer, og i aldersgruppen under 35 år er det hele 56 af polakkerne der har garderet sig mod reklamer.