redaktører polen
Flere internationale organisationer er bekymret for udviklingen for de frie medier i Polen. Senest har Journalister uden Grænser advaret mod regeringens overtagelse af den store mediekoncern Polska Press, der ejer en lang række lokale og regionale medier. Arkivfoto.

PARIS: Journalister uden grænser kræver at fire redaktører genansættes, efter at statens PKN Orlen har overtaget mediegruppen Polska Press.

LÆS  Er du træt af at læse polennu.dk?

Organisationen Journalister uden grænser (RSF) advarer nu om den såkaldte ”repolonisering” af medierne i Polen, som de mener er i fuld gang. Det sker efter at det statsejede energiselskab PKN Orlen på den polske regerings anmodning har købt mediekoncernen Polska Press. Selv om den polske ombudsmand og en domstol har erklæret handlen ugyldig, så er overtagelsen effektueret.

LÆS OGSÅ: Statsejet olieselskab overtager mediekoncern

Sådan kender man Orlen på de polske veje. Men nu har energiselskabet overtaget mediekoncernen Polska Press, som en del af regeringens strategi om at gøre medierne mere polske. PR-foto.

PKN Orlen: Ingen ændringer

Den polske regering og PKN Orlen lovede ved overtagelsen, at der ikke ville ske ændringer i den redaktionelle linje. Men indtil nu er fire redaktører for fire af de største regionale aviser i koncernen blevet fyret. Det har mandag fået Journalister uden Grænser til at kræve, at de fire redaktører genansættes.

LINK: Journalister uden grænser

Afskedigelse af redaktører

– Regeringen bruger tydeligvis det statslige olieselskab til at gennemføre sit erklærede mål om at “repolonisere” de privatejede medier med det formål at kontrollere den redaktionelle linje, eller for at sige det mere direkte, at censurere dem. Afskedigelsen af chefredaktørerne for Polska Press viser, at regeringen er klar til at forfølge repoloniseringen for enhver pris, endda også ved at ignorere domstoles afgørelser, siger Pavol Szalai, der er leder af Journalister uden Grænser i EU og på Balkan.

Købt af tysk koncern

PKN Orlen købte Polska Press af den tyske koncern VGP. Selskabet ejer blandt andet 21 ud af de 25 største regionale dagblade. Trods markant tilbagegang i de trykte oplag har den samlede gruppe af regionale aviser en stor indflydelse lokalt og regionalt, ikke mindst takket være de digitale sider.

LÆS  Forsker: DR’s ’angrebsplan’ er ikke en angrebsplan
LÆS  ANALYSE: EU-lande vil have demokrati for pengene

Da Kaczynski-regeringen kom til magten i 2015 skete der dramatiske ændringer på det polske mediemarked. Det kan aflæses på Polens placering idet internationale pressefrihedsindeks. Fra en plads som nummer 18 for seks år siden til en plads som nummer 64 i år. Et historisk styrtdyk på 46 pladser.

LÆS OGSÅ: Ny polsk bundrekord på pressefriheds indeks

Redaktører: Angreb på EU-værdier

– Angrebet på pressefriheden i Polen åbner vejen for et totalt angreb på alle de værdier, som Den Europæiske Union blev bygget på, skriver Adam Michnik i en leder i “Gazeta Wyborcza”. Michnik var redaktør for avisen, da den begyndte som valgavis op til det første delvise frie valg i Polen i juni 1989.

Mere om frie medier i Polen? Vi har ikke bygget en stor, stærk og lang betalingsmur omkring polennu.dk. Det er et valg vi har truffet, fordi vi så gerne vil levere uafhængige nyheder om Polen, til så mange danskere som muligt. Hvis du vil støtte os i det arbejde, vil vi være dig meget taknemlig. Du kan blandt andet gøre det ved at donere os et beløb. Tryk på det beløb du vil støtte os med. Ethvert beløb er en stor hjælp. Vælg mellem DKK 100,00 – DKK 200,00 – DKK 500,00 – DKK 1.000,00 – DKK 5.000,00  Når du har trykket på beløbet, bliver du viderestillet til vores betalingssystem, hvor du kan betale med VISA, MASTER, Mobilepay og andre anerkendte og sikre betalingsformer.