Danske firmaer fortæller om servicecentre i Polen

0

Carlsberg er blandt de danske virksomheder som vil dele ud af sine erfaringer i Polen. Foto: Carlsberg.


KØBENHAVN: Flere store danske virksomheder har outsourcet finansfunktioner, IT service og udvikling til Polen. Tre af dem fortæller om deres erfaringer på en konference i november.


Coloplast, Arla, Nykredit, Carlsberg og 7N er nogle af de danske virksomheder, der de senere år har placeret løsningen af opgaver på servicecentre i Polen.

Også firmaer fra andre lande har valgt at lægge finansfunktioner, IT service og udvikling i polske servicecentre.

50.000 arbejdspladser

Ifølge den danske ambassade i Warszawa drejer det sig om mere end 300 internationale virksomheder, der tilsammen beskæftiger omkring 50.000 ansatte på servicecentre i Polen.

Virksomhederne vælger Polen på grund af den velkvalificerede og effektive arbejdskraft, konkurrencedygtige lønninger samt landets beliggenhed og kultur.

Konference i København

Ambassaden vil gerne give de danske erfaringer videre til andre, interesserede virksomeder.

På en konference 15. november om Outsourcing til Polen, vil deltagerne blive præsenteret for cases fra Coloplast, Nykredit og 7N.

Læs mere om konferencen på ambassadens hjemmeside.


Fald i antallet af ulykker på polske arbejdspladser

0

Hver tiende arbejdsulykke i Polen i 2009 fandt sted i byggeriet. Foto: polennu.dk


WARSZAWA: 87.000 polakker kom i 2009 til skade på jobbet. Det er et markant fald i forhold til året før.


Færre polakker kommer til skade på jobbet, viser de seneste tal fra det statslige statistiske kontor, GUS.

I 2009 blev der registreret 87.052 arbejdsulykker. Året før lå tallet på 104.402.

406 dødulykker

406 af ulykkerne i 2009 havde dødelig udgang. I 2008 blev der registreret 520 dødsulykker.

Af de ulykker, der skete sidste år, bliver 780 betegnet som “alvorlige”. I 2008 var det tilfældet for 900 ulykker.

26.291 arbejdsulykker ramte kvinder i 2009.

Flest i industrien

Fremstillingsvirksomhed var den branche med størst andel af ulykkerne. 35 procent af alle ulykker ramte arbejdere i industrien.

Det fremgår ikke af statistikken, om faldet skyldes en gennerelt bedre sikker på de polske arbejdspladser.

En lavere aktivitet som følge af den økonomiske krise spiller givet vis også ind.


Tidligere chef for Carlsberg i Polen overtager ledelsen i LOT

0

Marcin Pirog er den nye topchef i LOT, som også har fået ny økonomidirektør. Arkivfoto


WARSZAWA: Bestyrelsen for det polske luftfart selskab, LOT, har udnævnt den 51 årige Marcin Pirog til ny topchef.


Marcin Pirog, som fra 2000 til 2008 stod i spidsen for Carlsberg i Polen, bliver ny topchef i luftfartselskabet LOT.

Det skriver flere polske medier.

LOTs nye administrerende direktør er 51 år. Ud over Carlsberg har han haft topposter i Leaf Group, E. Wedel og Total.

På vej mod privatisering

Marcin Pirogs første store opgave bliver at fortsætte processen med at gøre det polske luftfartsselskab klar til privatisering.

Den nuværende ejer, Ministeriet for Offentlig Ejendom, lægger op til at sælge sine aktier i sidste halvdel af 2011.

Tre potentielle købere

Avisen Gazeta Wyborcza skriver, at de potentielle købere i øjeblikket omfatter tre luftfatsselskaber: Air France, British Airways og Turkish Airlines.

Marcin Pirog afløser Sebastian Mikosz, der for få uger siden forlod jobbet efter 19 måneder på posten.


Polens rigeste mand køber endnu et energiselskab

0

Enea leverer 16 procent af den el, som bliver brugt i Polen. Halvdelen producerer selskabet selv, blandt andet på vandkraftværker. Foto: Enea.


WARSZAWA: Den polske regering vil sælge sine aktier i energiselskabet Enea. Den sandsynlige køber er Kulczyk Holding, som ejes af Polens rigeste mand.


Jan Kulczyk, som regnes for at være Polens rigeste mand, bliver formentlig også ejer af landets tredjestørste energiselskab, Enea.

Den polske stat ejer 51 procent af aktierne i Enea. Flere selskaber har vist interesse i at købe atierne, efter Ministeriet for Offentlig Ejendom meddelte, de skulle sælges som led i Polens privatiseringsprogram.

De sidste detaljer

Det franske selskab GDF Suez var med i opløbet, men ministeriet har nu valgt at sælge til Kulczyk Holding.

Inden handlen falder helt på plads, skal parterne dog have klaret de sidste detaljer. Det skal ske inden 3. november.

– Den periode skal udelukkende bruges til en endelig bekræftelse af, hvem køberen er, og af kapitalgrundlaget, siger minister for offentlig ejendom, Aleksander Grad, ifølge Financial Times.

Fem milliarder zloty

Prisen for statens andel af Enea forventes at blive omkring fem milliarder zloty.

Ifølge Financial Times har Jan Kulczyk en ambition om at opbygge et stort polsk energiselskab. Med købet af Enea skyder han genvej til det mål.

Børsnoteret i 2008

Enea leverer el til 2,3 millioner kunder i det vestlige Polen og nordvestlige Polen.

Selskabets forsyningsområde omfatter blandt andet byerne Poznan, Szczecin og Bydgoszcz.

De 49 procent af aktierne, som staten ikke ejer, bliver handlet på Børsen i Warszawa, hvor Enea blev noteret i 2008.


Forulykket skoleskib bugseres i kraftig vind

0

Det polske skoleskib Fryderyk Chopin er verdens største brig (to-mastet sejlskib) og besøgte København og Århus i juni og juli i år. Arkivfoto.


CORNWALL: Det polske skoleskib, F. Chopin, der har mistet sine sejl og den ene mast i Atlanterhavet, er endnu ikke kommet i havn. Kraftig blæst hindrer redningsaktionen.


Det polske skoleskib, Fryderyk Chopin, der kom i havsnød i Atlanterhavet i fredags, er fortsat ikke kommet i havn.

Skoleskibet er ved at blive bugseret til den britiske havneby Falmouth i Cornwall, men på grund af kraftig blæst i området, skyder redningskutteren kun 1,5 knob.

Klokken 8 i morges var skibet 50 kilometer fra havn. Det ventes, at skibet vil nå land sent i aften eller tidligt mandag morgen.

Ung besætning

Ombord på skoleskibet er 36 unge – alle på 14 år, der var på vej til fire måneders krydstogt i Caribien. De forlod Polen 1. oktober.

Nu må de foreløbig nøjes med havnen i Falmouth, indtil Fryderyk Chopin atter bliver sødygtig.


Advarsel mod agressive bjørne i det sydlige Polen

0

Brune bjørne i det sydlige Polen er blevet mere aggressive, og søger mod turiststier og beboelser for at skaffe føde til vinteren. Arkivfoto.


KROSNO: Statens Skovdistrikt i Bieszczady bjergene i det sydlige Polen, advarer om, at de brune bjørne i området er aggressive og søger mod byerne.


Skovfoged Edward Marszalek fra det statslige skovdistrikt i Bieszczady bjergene advarer om, at de brune bjørne i området er meget aggressive, og de er ved at samle føde til vinteren.

– Det plejer, at være et signal om, at vinteren vil blive lang og kold, siger Edward Marszalek til Polskie Radio.

120 brune bjørne

Der er cirka 120 brune bjørne, der lever vildt i de sydpolske bjerg, og de fleste er blevet udstyret med et elektronisk halsbånd, så bjørnenes adfærd kan kortlægges. Skovdistriktet er i gang med en større undersøgelse af de brune bjørnes adfærd.

Selv om bjørnens bliver overvåget af skovdistriktet, er det vigtigt for turister i bjergene og for de lokale beboere, at holde øje med bjørnen, som kan være særdeles farlige. Normalt holder bjørnene sig væk fra naturstier og bebyggelser, men sådan er det ikke i år, slutter Edward Marszalek fra Krosno.


Cyklen er det hurtigste transportmiddel i Warszawa

0

Cyklen er ikke så udbredt i Polen som i Danmark. Men organisationer og myndigheder vil nu lukke polakkernes øjne op for cyklens fortræffeligheder gennem kampagner. Foto: Iben Molgaard.


WARSZAWA: Selv om cykling ikke er udbredt i Polen, så viser en ny kampagne-test, at cyklen er det hurtigste transportmiddel i Warszawa i myldretiden.


En polsk kampagneorganisation ’Et liv uden trafikpropper’ har gennemført en test, der viser at cyklen er det hurtigste transportmiddel i Warszawa i myldretiden, selv om der er meget få cykelstier i byen.
.
Kendte i dyst

En kendt polsk racerkører Maciej Wislawski, en polsk motorcykelmester, Mateusz Korobacz og den polske OL-vinder i cykling, Jacek Bodyk, kørte fra Bialoleka-forstaden til Warszawa og ind til Kulturpaladset, hvor de blandt andet skulle krydse floden Wisla.

Cyklen klarede turen på 33 minutter, mens både bilen og motorcyklen måtte bruge 37 minutter. Turen blev også testet med bus og Metro, som tog mere end en time.

Den samme test blev udført på en kortere afstand i hovedstaden og viste samme resultat.

– Vi vil vise veje til løsninger på trafikpropperne og vise hvad sker der, hvis vi skifter bilen ud med en cykel, siger Dariusz Wilk, der er talsmand for kampagnen, til det polske nyhedsbureau PAP.

Pendlere fra Warszawas forstæder bruger i gennemsnit en time og tyve minutter til at komme på arbejde, og den polske hovedstad er en af Europas mest trafikerede


Ny færge til Gdansk

0

I går sejlede færgen til Polen fra København for sidste gang. Lukningen var forudsigelig og kan give helt nye muligheder.


Polen sikret gas fra Rusland frem til 2022

0

Den russiske udenrigsminister, Sergey Lavrov, besøgte den polske præsident Bronislaw Komorowski i Præsidentpaladset fredag.


WARSZAWA: Vicestatsminister og økonomiminister, Waldemar Pawlak og hans russiske kollega, Igor Sechin, underskrev i går en gasaftale, der sikrer Polen gas fra Rusland frem til 2022.


Fredagen var hektisk på de bonede gulve i den polske hovedstad.

Efter to års forhandlingerne, og politisk tovtrækkeri, har Polen og Rusland nu endelig underskrevet en aftale om gasleverancer fra Polen til Rusland frem til 2022.
Den russiske minister Igor Sechin og hans polske kollega, vicestatsminister Waldemar Pawlak, underskrev aftalerne, mens den russiske udenrigsminister var på besøg i Præsidentpaladset hos Bronislaw Komorowski (billedet).

Mere samarbejder

Ved underskrivelsen af aftalen, sagde parterne, at den nye gasaftale skulle ses som et startskud på mere samarbejde mellem Rusland og Polen indenfor olieefterforskning og raffinering.

Leveringssikkerhed til 2045

Den nye gasaftale betyder, at Polen er sikret 10 milliarder kubikmeter gas årligt, og aftalen giver Rusland sikkerhed for transit af gas gennem til Polen til naboer mod vest i Europa frem til år 2045.

Aftalen betyder handel med gas for 8,5 milliarder zloty.

EU skal godkende aftalen, og har bedt om yderligere oplysninger, før der kan opnås en endelig godkendelse. Den polske statsminister Donald Tusk sagde på et møde i Bruxelles, at aften overholder alle EU’s regler og klausuler.


Færgen til Polen har sejlet fra København for sidste gang

0

Pommeren, eller Polens-færgen, på sin sidste tur ud af Københavns Nordhavn fredag aften. Foto: Martin Bager, polennu.dk.


KØBENHAVN: I aftes sejlede færgen Pommeren til Polen fra København for sidste gang. Ruten har kørt med underskud de senere år, og nu siger ejeren stop.


Det var et vemodigt syn der mødte polennu.dk’s fotograf, da færgen Pommeren, også kaldet Polens-færgen, sejlede ud for sidste gang fra DFDS terminalen i Københavns Nordhavn mod Swinoujscie i Polen. Dermed er et vigtigt bindeled i de dansk-polske relationer forsvundet.

Smutvej via Sverige

Vindrose Rejser, der er agent for Polferries i Danmark oplyser, at man fremover kan sejle fra Ystad i Sverige til Swinoujscie.

Busser til Polen

Vindrose har fået indsat busser fra Københavns Hovedbanegård, der kører hver mandag, onsdag og fredag kl. 11.30. Bussen har forbindelse til færgeafgang fra Ystad klokken 14.00, som er fremme i Polen kl. 20.15. Færgen klokken 14.00 sejler hver dag Ystad, og er også en bilfærge.

Fra Polen til Danmark

Fra Polen er der daglig færgeafgang kl. 22.30 fra Swinoujscie med ankomst i Ystad kl. 06.30. Fra færgelejet i Ystad kører der en bus kl. 08.00 med retning mod Københavns Hovedbanegård, hvor den vil være fremme 9.30.

Bilister kan få dækket broafgiften mellem Danmark og Sverige. Kontakt Vindrose Rejser for mere info på telefon 33 13 52 23.